naujos 8–23 pastraipos

Vilnius, liepos 14 d. (BNS). Vilniečiai bei miesto svečiai keliones elektriniu keleiviniu laivu „Rytas“ Nerimi galės išbandyti liepos 25 dieną, festivalio „Jaunas kaip Vilnius“ metu, o nuo 26 dienos jis pradės oficialiai veikti kaip keleivinis transportas, sako sostinės vadovas.

„Į Vilnių atvyko ir neseniai į vandenį yra nuleistas pirmasis iš mūsų keturių elektrinių laivų, kuris bus skirtas maršrutiniam keleiviniam transportui ir, aišku, kitoms funkcijoms, upės gyvybės populiarinimui“, – Neries pakrantėje pirmadienį žurnalistams sakė Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas.

„(Liepos – BNS) 25 dieną, festivalio „Jaunas kaip Vilnius“ metu, kuris yra simbolinis vasaros miesto gimtadienis, jau kviesime keleivius plaukioti, o nuo 26 dienos jis turi startuoti jau kaip keleivinis maršrutas, kuriuo bus galima plaukioti visiems“, – teigė jis.

Taip jis kalbėjo Vilnių pirmadienį ryte pasiekus pirmajam sostinės elektriniam keleiviniam laivui „Rytas“.

Anot mero, nuleidus laivą į vandenį vyks dešimties dienų testavimo darbai, atliekamos privalomos registracijos ir saugumo procedūros.

Planuojama, kad Nerimi sostinėje kursuos keturi keleiviniai laivai. Vieno jo kaina – 450 tūkst. eurų.

„Rugpjūčio pradžioje mes gausime antrąjį laivą ir likusieji laivai turėtų atkeliauti jau rudeniop, rugsėjo pradžioj“, – sakė V. Benkunskas.

Sostinės meras pabrėžė, kad keleiviniai laivai nebus skirti miesto gyventojų evakuacijai.

„Padaryti kažkokią didesnę evakuaciją prie dabartinio tam tikro Neries vingių farvaterio gilumo yra neįmanoma. Mes dar kartą galim pakartot, kad jokių upės gilinimo darbų nebus daroma, nėra jokio poreikio. Ir šitie laivai plaukios miesto teritorijoje – tai yra nuo stotelės iki stotelės ir evakuacijos planuose jie niekaip neatsispindi“, – kalbėjo V. Benkunskas.

Kelionės kaina – nuo trijų eurų

Kelionės laivu bilietas, įsigyjant jį iš anksto, kainuos tris eurus, laive –  keturis eurus. Taip keleiviai galės pasirinkti septynis eurus kainuojantį šeimos bilietą, įsigyjant jį iš anksto, arba už devynis eurus laive, arba pirmyn-atgal bilietą kainuosiantį penkis eurus.

Prekyba bilietais prasidės liepos 26 dieną.

Pasak JUDU vadovės Loretos Levulytės-Staškevičienės per šį sezoną tikimasi sulaukti apie 20–30 tūkst. keleivių. Plaukimai bus vykdomi atsižvelgiant į oro ir navigacijos sąlygas.

„Atsižvelgsime į oro sąlygas ir tuo laikotarpiu, kada bus oro sąlygos nepalankios ir nebus galimybės keliauti, tai informuosim keleivius. Dar, kas labai svarbu paminėti, kad būtent įsigijus bilietą laivybos, tai jis galios ir viešajame transporte, ir sausumos transporte – autobusuose ir troleibusuose. Bus galima tęsti kelionę 90 minučių“, – teigė L. Levulytė-Staškevičienė. 

Planuojama, jog kelionė nuo Verslo trikampio iki Karaliaus Mindaugo tilto truks apie 50–60 minučių, bus aptarnaujamos penkios stotelės. Numatoma apie 15–16 reisų per dieną.

„Planuojama, jog pradėsime su minimaliomis apimtimis, tai su vienu laiveliu. Tai atstumas nuo vieno taško, tai yra nuo verslo trikampio iki Karaliaus Mindaugo tilto, planuojama kažkur kelionė truks apie 50–60 minučių. Atitinkamai, atsiradus antram laivui, ji trumpės, bus apie 20–30 minučių“, – kalbėjo JUDU vadovė.

Jos teigimu pratęsti maršrutą, sudarant galimybę nuplaukti iki Valakampių, tikimasi metų ar dviejų bėgyje.

Tarp laivo įgulos ir autobusų, troleibusų vairuotojai

Laivo gamybos procesas užtruko keturis mėnesius, anot savivaldybės bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovo Igno Degučio, tai – „rekordinis laikas“.

„Standartiškai tokie laivai gaminami metus, pusantrų metų ir daugiau. Bet labai džiaugiamės labai geru partneriu iš Latvijos: „Bitts“ kompanija yra pagaminus pasaulyje daugiau negu 400 didelių laivų įvairaus tipo. Ir konkrečiai šis laivas yra suprojektuotas Neries upei“, – teigė „Vilniaus viešasis transportas“ vadovas.

I. Degučio teigimu, laivas „Rytas“ yra aliuminio tipo katamaranas, pilnai elektrinis ir vienu įkrovimu gali plaukti iki dešimties valandų. Ant jo stogo sumontuotos saulės baterijos, tad laivą bus galima ne tik pasikrauti ant kranto, bet ir plaukiant upe. 

Laive telpa 32 keleiviai: 28 sėdimos vietos ir keturios stovimos. Taip pat yra vietos dviračiams, neįgaliesiems prisitvirtinti su vežimėliais, įmontuota Wi-Fi, USB pasikrovimo vietos ir kondicionavimo sistema. Plaukti galima tiek stovint išorėje, tiek viduje.

„Šitas laivas yra unikalus, nes jis yra pagamintas tik toks vienas. Daugiau Europoj tokių nėra. Jis specialiai yra suprojektuotas „Naval Architects“ olandų bendrovės mums ir visi komponentai laivo yra visi tiekėjai, tik iš Europos Sąjungos šalių“, – tikino I. Degutis.

Anot jo, laivą aptarnaus du įgulos nariai: vienas kapitonas ir vienas upeivis. Šiuo metu jau pasirašytos sutartys su penkiais kapitonais bei turima 17 upeivių.

„Upeiviai patys yra didžiąja dalimi autobusų vairuotojai, kurie buvo apmokyti, išlaikė Lietuvoje egzaminus, gavo LTSA sertifikatus, todėl vasaros metu galės plukdyti ir aptarnauti keleivius, o žiemos metu vairuoti autobusus, troleibusus. Tai tokia gavosi natūrali sinergija ir integracija“, – sakė I. Degutis.

Kaip skelbė BNS, Vilniaus taryba pernai rugpjūtį pritarė idėjai nuo 2025 metų vasaros Nerimi plukdyti elektriniais laivais, taip viliantis sumažinti automobilių transporto srautą į centrinę miesto dalį.

Savivaldybės bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ 2024 metų pabaigoje pranešė už 1,85 mln. eurų iš Latvijos laivų gamintojos BIC perkanti keturis elektrinius laivus, skirtus kelionėms Nerimi. Jais gegužės-spalio mėnesiais vienu metu galės plaukti 30-40 keleivių, laivai bus pritaikyti neįgaliesiems ir dviratininkams.

Laivų vardus teikė bei už juos balsavo visuomenė, tokiu būdu išrinkti keturi oficialūs vardai – „Geležinis Vilkas“, „Rytas“, „Smilga“ ir „Lašiša“ pavadinimai.

Autorė Karolina Ambrazaitytė

Šį pranešimą iliustruojančią BNS Foto komandos parengtą fotogaleriją galite atsidaryti paspaudę nuorodą: https://bns.lt/nuotraukos/6874fa44a7a469ada5e07281

[email protected], Lietuvos naujienų skyrius