Vilnius, liepos 18 d. (BNS). Premjeras Gintautas Paluckas tikina, kad Lietuva kol kas nediskutuoja dėl Baltarusijos kalio trąšų gamintojos „Belaruskalij“ tranzito per Lietuvą atnaujinimo. 

Tai jis sakė po to, kai BNS penktadienį pranešė, jog Igorio Udovickio kontroliuojama Klaipėdos uosto krovos bendrovės Birių krovinių terminalas (BKT) siūlo Vyriausybei susitarti taikiai ir atnaujinti baltarusiškų trąšų gabenimą per Lietuvą.

Šiuo metu BKT ieškinį ES Tarybai dėl jos reglamento, lėmusio Lietuvos sprendimą nutraukti „Belaruskalij“ tranzitą per Klaipėdos uostą, nagrinėja Europos Sąjungos (ES) teismas.

„Kol kas Lietuvos pozicija tikrai nesikeičia ir kažkokių žingsnių daryti dėl arbitražo ar kitų ginčų mes nesiruošiame. (...) Kol kas tikrai nėra apie tai rimtai ir išsamiai diskutuojama“, – žurnalistams Mažeikiuose penktadienį sakė G. Paluckas. 

„Žinome, kad yra kreipimasis į Vyriausybės kanceliariją, ir atitinkamai ji renka informaciją ir bendrauja su Užsienio reikalų ministerija, kuri atsakinga už sankcijų įgyvendinimą ir priežiūrą, taip pat su Susisiekimo ministerija, kuri taiko tiesiogiai (sankcijas – BNS) per „Lietuvos geležinkelius“, – sakė premjeras. 

Kaip penktadienį rašė BNS, BKT generalinis direktorius Ruslanas Malininas birželį rašte premjerui G. Paluckui ir Vyriausybei pasiūlė atsiimti ieškinį iš ES Bendrojo Teismo (ESBT), jei už tai Vyriausybė leistų atnaujinti „Belaruskalij“ trąšų tranzitą per Lietuvą ir Birių krovinių terminalą. 

Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis BNS sakė nieko nežinantis apie tokį siūlymą ir tikino, kad šiuo metu nėra jokių diskusijų dėl galimo „Belaruskalij“ tranzito atnaujinimo.    

ESBT gegužės 19 dieną atmetė BKT ieškinio dalį, kuria buvo skundžiamos Europos Komisijos (EK) priimtos  ribojamosios priemonės, lėmusios Vyriausybės sprendimą 2022 metų vasarį nutraukti „Belaruskalij“ tranzitą per Klaipėdos uostą. 

Tačiau ieškinio dalis, kuria skundžiami kitos bylos atsakovės – ES Tarybos reglamentai ir jos neveikimas, bus toliau nagrinėjama teisme. Remiantis Tarybos reglamentu buvo nustatytos EK ribojamosios priemonės. 

„Belaruskalij“, pernai gruodį arbitražui pateikęs ieškinį prieš Lietuvą, reikalauja jos atlyginti 12,09 mlrd. JAV dolerių žalą. 

Investicinio arbitražo procesą „Belaruskalij“ pradėjo Vyriausybei 2022 metų sausį negaliojančia pripažinus „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ krovinių gabenimo sutartį – nuo tų metų vasario 1-osios daug metų trukęs baltarusiškų kalio trąšų gabenimas per Lietuvą buvo sustabdytas.

Iki tol BKT per metus perkraudavo apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trąšų. Terminalo metinis pajėgumas siekia 16 mln. tonų – įmonė planavo jį pasiekti.  

Iki sankcijų ir trąšų tranzito draudimo 2021 metais BKT uždirbo 16,1 mln. eurų pelno, jo pajamos siekė 96,1 mln. eurų. 

I. Udovickis tiesiogiai ir netiesiogiai valdo 70 proc. BKT akcijų, o dar 30 proc. – „Belaruskalij“. Pastaroji dėl jai pritaikytų tarptautinių sankcijų negali naudotis balso teise. 

Autorius Giedrius Gaidamavičius

[email protected], Verslo naujienų skyrius